Interaksi anda begitu berarti disini. Mohon tinggalkan satu atau dua kata yang bermanfaat untuk anda, saya dan kita semua

Minggu, 07 Februari 2010

JANJI ALLAH AKAN KEMATIAN YANG KITA ALAMI

Ali-Imraan :185
"Tiap2 diri yang berjiwa mesti merasai kematian. sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Barangsiapa yang terjauh dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya menanglah ia. Tiadalah kehidupan di dunia ini, melainkan kesenangaN yang memperdayakan."

TUJUAN ALLAH SWT MEMATIKAN SETIAP MANUSIA

1. Menguji sejauh mana keikhlasan dan kebaikan manusia dalam amalan yang dikerjakan semasa hidup di dunia ini.
Al-anbiya';35
"Tiap2 diri yang berjiwa mesti merasai mati. Kami akan menguji kamu dengan kejahatan dan kebaikan sebagai suatu ujian. Kepada Kami kamu akan dikembalikan."

2. Untuk membuktikan bahawa Allah SWT Maha Berkuasa mematikan manusia dan makhluk-Nya yang lain tanpa mengira tempat, masa dan ketika.

An-nisa';78
"Di amna jua pun kamu berada, nescaya maut akan mendapati kamu meskipun kamu tinggal dalam benteng yang tertinggi. Jika mereka beroleh kebaikan, mereka berkata: Ini dari sisi Alah. JIka mereka ditimpa kejahatan, mereka berkata: Iin dari sisi kamu (Muhammad). Katakanlah:Sesungguhnya itu dari sisi Allah. Mengapakah kaum itu sangat tidak mengerti perkataan itu?"

3. Untuk menyedarkan manusia bahawa kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja sedangkan di akhirat kekal abadi.

An-nisa,;77
"Katakanlah : Kesenangan di dunia hanya sedikit dan akhirat lebih baik bagi orang yang bertaqwa, seadngkan kamu tiada teraniaya sedikitpun"

4. Untuk menyedarkan manusia dari lalai dan lupakan Allah Ta'ala dan hari kiamat lantaran mereka memiliki segala kemewahan harta benda dan kekayaan yang melimp[ah ruah.

Al-munafiqun;9
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai kerana harta benda dan anak-anakmu dari mengingati Allah. Barangsiapa perbuat demikian itu, maka mereka orang yang rugi."

5. Untuk menggalakkan manusia agar sentiasa berbuat sebanyak mungkin amal kebajikan dan menjauhi kejahatan untuk memperolehi balasan baik dari Allah SWT di akhirat nanti.

Al-ma'idah;2
"Bertolong2lah kamu berbuat kebaikan dan bertaqwa dan janganlah kamu bertolong2an berbuat dosa dan aniaya dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras siksaanNya."



Artikel Terkait



0 komentar:

Posting Komentar

Komentar anda begitu berarti buat saya. Mohon tinggalkan satu atau dua kata yang bermanfaat untuk saya dan untuk kita semua.

 
Dasar Bisnis Online Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template