Interaksi anda begitu berarti disini. Mohon tinggalkan satu atau dua kata yang bermanfaat untuk anda, saya dan kita semua

Jumat, 05 Februari 2010

Berhati-hati lah

Allah swt telah berfirman bahawa : Tidak aku jadikan manusia dan jin itu melainkan untuk beribadat kepada Ku.

Tujuan hidup kita sebenarnya adalah untuk melakukan apa saja perkara asal saja perkara itu tidak bertentangan dengan kehendak Allah. Yaitu melaksanakan perintahNya dan meninggalkan laranganNya.

Cita2 apakah yang paling tinggi.

Anda bercita2 mendapat pangkat dan kedudukan yang tinggi didunia atau pangkat anda tidak tinggi tapi uang yang ada banyak dan cukup atau melebihi untuk anda dan keluarga atau hidup kekal abadi di dalam syurga yang nikmatnya tidak pernah dilihat oleh mata dan tidak pernah di dengar oleh telinga dan hidup kekal terus dengan nikmat yang diberikan Allah 100%.

Justru itu,
apa yang jelas ialah cita2 yang pertama dan kedua inilah yang direbut2 oleh kebanyakan manusia termasuklah orang Islam sendiri.Sedangkan faham atau tindakan mereka untuk menempatkan diri mereka ke dalam syurga begitu diremehkan atau ala kadar nya saja. Adakalanya mereka tidak mengindahkan langsung, menentang atau membenci terhadap usaha2 ke arah jalan untuk menegak Islam di bumi ini.

Sedangkan syarat untuk mendapat kedudukan kita kekal di syurga itu adalah dengan bersama menegak atau memakmurkan agama Allah ini.

Inilah yang dikatakan manusia ditipu oleh syaitan dan iblis sebagaimana permintaannya kepada Allah,supaya memberi ia tempoh waktu untuk menyesatkan anak cucu Adam.

Dan mereka yang benar2 sadar tentang perkara prinsip ini atau ingat dalam artii sebenarnya tujuan hidup ini adalah sangat sedikit.

Semoga kita sama-sama menginsaf diri kita sebelum terlewat, kerana syurga yang dijanjikan Allah itu sangat-sangat mahal dan sedangkan iblis dan syaitan pula setiap saat menghasut hati2 kita supaya lalai dalam mengerjakan amal-amal yang soleh dan sibukkan diri untuk mengejar nikmat dunia yang jangka pendek ini.

Ditakdirkan tengah2 kita mengumpul2kan harta dan kedudukan, ajalpun sampai, pada masa itulah nanti kita akan berkata, alangkah baiknya aku sempat mendermakan sebahagian besar harta ku untuk akhiratku, alangkah baiknya dulu aku sempat belajar ilmu akhirat dengan sepenuhnya. Di sinilah penyesalan yang tidak berguna lagi, karena tuhan tidak akan mengembalikan kita ke dunia lagi, sebesar mana yang kita buat untuk amal akhirat itulah yang akan dibawa

Artikel Terkait



0 komentar:

Posting Komentar

Komentar anda begitu berarti buat saya. Mohon tinggalkan satu atau dua kata yang bermanfaat untuk saya dan untuk kita semua.

 
Dasar Bisnis Online Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template